Namnsdag

Imorse vaknade jag av att mamma och systrarna sjöng för mig. Jag fyller inte år, och nej, jag har inte det som alarmsingnal på mornarna. Utan jag har faktiskt namnsdag idag. Alma :)


Alma
är ett kvinnonamn som kan ha sitt ursprung i det latinska almus (med femininformen alma) med betydelsen mild eller huld. Det kan också komma från det spanska ordet för själ - alma.

Alma är ett namn som var populärt i Sverige vid förra sekelskiftet, och som åter blivit vanligt på senare år. Den 31 december 2005 fanns det totalt 7 824 personer folkbokförda i Sverige med namnet Alma, varav 4 464 med det som tilltalsnamn/förstanamn. År 2003 fick 545 flickor namnet, varav 370 fick det som tilltalsnamn/förstanamn.

Namnsdag: 8 september


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0